Font de la imatge: Pixabay
/

Joves addictes als videojocs

L’addicció als videojocs recentment ha estat considerada per l’OMS com una malaltia. Tot i ser una addicció com qualsevol altra, no és considerada com a tal per molts metges i institucions. L’addicció als videojocs pot arribar a ser tan greu i perjudicial com l’addicció a les drogues o a l’alcohol. Una addicció severa als videojocs desemboca en diversos símptomes tant mentals com físics, i comporta alteracions en el comportament d’aquells que són addictes. 

Font de la imatge: Pixabay

Alguns adults diuen que els adolescents són addictes, i no van pas del tot desencaminats. Actualment, múltiples estudis del Ministeri de Sanitat espanyol demostren que un 7,1% dels estudiants d’entre 14 i 18 anys presenten un possible trastorn per l’ús dels videojocs. També se sap que la prevalença dels videojocs disminueix segons avança l’edat. Tanmateix, l’informe indica que 6 de cada 10 adolescents utilitzen els videojocs com a principal canal d’oci i més d’un 50% consumeixen jocs no aptes per a la seva edat. També se sap que de mitjana els adolescents consumeixen videojocs un promig de 7 hores setmanals i que un 4,4% del col·lectiu d’adolescents arriba a fer-ho durant més de 30 hores setmanals.

Les raons per les quals els videojocs són una activitat tan addictiva són diverses. Molts estudis demostren que el perfil més comú que pateix aquesta addicció són els nois adolescents. S’ha demostrat que els nois tenen més tendència a caure en una addicció, que no pas un home d’una altra edat o una noia de la mateixa edat. El continent amb més addictes als videojocs actualment és Àsia, concretament la zona sud-est del continent asiàtic. El fet de tenir un baix nivell d’atenció, un comportament impulsiu o una baixa autoestima també influeixen en la tendència dels adolescents a ser addictes als videojocs. 

Alguns dels factors que propicien i afavoreixen aquesta addicció són, entre altres, els següents: en jugar als videojocs aconsegueixes escapar del món real i evadir-te dels teus problemes durant uns instants. Un noi que sofreix bullying a l’escola o que té una mala situació familiar a casa, té molta tendència a tornar-se addicte als videojocs buscant aquesta desconnexió. Un altre factor que fa que els videojocs siguin addictius és el sistema de recompenses instantànies que aquests han creat. Quan aconsegueixes un objectiu o una missió al videojoc i ets premiat d’alguna forma pel videojoc, el teu cervell allibera un xut de dopamina i serotonina (hormones de la felicitat i el plaer). Aquest fals sentiment de felicitat genera una addicció, ja que l’individu busca sentir aquesta falsa felicitat d’una forma constant.

Font de la foto: Pixabay

Com bé sabem, hi ha molts tipus de videojocs, des dels clàssics com el Tetris fins novetats com el Fortnite, però en l’àmbit addictiu destaquen els jocs online, principalment els multiplayer com el LOL o els de supervivència com el Call of Duty. Hi ha factors que poden aparèixer en un videojoc per fomentar la seva addicció, entre aquests la creació d’avatars i l’obtenció d’ítems a l’atzar.

Des del Creixen Povill Report us voldríem recomanar algunes activitats que podríeu fer totes aquelles persones amb indicis a aquesta possible addicció als videojocs que hem estat comentant. En primer lloc, recomanem la pràctica d’activitats a l’aire lliure que proporcionin una desconnexió total de les tecnologies. Alguns exemples són la pràctica de muntanyisme, fer turisme, fer excursions i sortides a la natura… És també bona idea buscar-se un passatemps per ocupar les estones mortes en què se sol fer ús dels videojocs: és una molt bona opció un hobbie com la lectura, el passeig, la cuina, la fotografia, etc. Una altra activitat recomanable és la pràctica d’esports. Aquesta pot atorgar múltiples millores a la salut i a més també proporciona aquella distracció que donen els videojocs. Finalment, una altra ajuda seria la limitació en el temps de joc, reduint-lo, per començar, a la meitat, i anar disminuint-lo de forma progressiva  quan la persona s’habituï al temps anterior i estigui preparada per fer un pas més.